Menu

fredag den 10. januar 2014

Nat og dag snitte

 

 
Glæder er en store ting, som er et bedste man kan give andre folk. En af de mennesker jeg elsker at glæde, er min morfar. Og hans ynglings kage er en dag og nat snitte, så den skulle afprøves. Min version er dog en smule mindre smattet end den man får hos bageren. Var dog lidt nervøs der jeg skulle præsentere dem for min morfar, men han var positivt overrasket. "De er noget bedre, end dem hos bageren. Det er næsten kun snask. Det her er god kage". Det er ros, der gør en glad. Så røg der også nogle med hjem til hans aftenskaffe, hvilket han var lykkelig over. Jeg håber i bliver lige så lykkelig over de her snitter, som han var. Og hvis jeg skal sige min ærlige mening, var de bedre end bageren. Men prøv selv og vurder. I løbet af weekenden kommer snitten ved siden af, som er en maronsnit med et nyt twist. Men her får du opskriften på dag og nat snitten.
 
 
Opskrift på 14 dag og nat snitter:
Mørdej:
150g smør
100g flormelis
1 æg
Ca.. 300g hvedemel
Cream:
1 æg
1 æggeblomme
1 spsk. sukker
1 ½ spsk. hvedemel
1 tsk. vaniljesukker
2 ½ dl mælk
Marcipan-mørdej:
1/3 af mørdejen
80g marcipan
Glasur:
Flormelis
Vand
Kakao

&

Hindbærmarmelade( gerne hjemmelavet og lidt tyk)

 

Sådan laves de lækker snitter.

  • Start med at piske smørret og flormelis.

  • Pisk ægget i og hæld derefter hvedemelet og blande det. Ælt kort med hænderne, så dejen ikke bliver arbejdet for meget med.

  •  Kom dejen i køleskabet eller fryseren, gerne til næste dag eller et par timer. Hvis dejen har været i fryseren natten over, tages dejen ud af fryseren/køleskabet, ca. 20 min før brug.

  • Tag 1/3 del af dejen og bland med marcipanen.

  • Rul resten af dejen ud til 10x30 ca. eller længere end 30 cm. Skær sidderen til, så de er lige, og bag ved 180 grader ved alm. ovn i 8 min.

  • Tag bunden ud af ovnen, når de kun lige begynder og tage farve. Mens de afkøles, laves cremen.

  • Star med at piske æg, æggeblomme, sukker, mel og vaniljesukker sammen.

  • Varm mælken op. Når mælken når kogepunktet, hældes æggeblandingen over i mælken.

  • Pisk hurtigt til du opnår en lidt tyk creme. Cremen køles ned, til den skal bruges.

  • Snitten lægges sammen, ved at starte med at smøre cremen på bunden.

  • Smør derefter hindbærsyltetøjet ud på cremen.

  • Rul marcipan-mørdejen ud. Sørg for at dejen hele tiden er i bevægelse.

  • Skær dejen ud i 1cm længere i bred og længde end de færdig bunde er.

  • Marcipan-mørdejen lægges forsigtigt oven på bundene med creme og hindbærmarmelade.

  • Luk kanten med fingeren, så du er sikker på at cremen eller hindbærmarmeladen ikke løber ud. 

  • Bag ved 200 grader varmluft til midten er lysebrun. Kanterne må godt bliver lidt mørke.

  • Kagen tages ud og de to ender skæres af.

  • Sær snitter på ca. 6cm Lad kagerne afkøl og lav glasuren i mellem tiden.

  • Den hvide glasur laves, af vand og flormelis. Den skal have en lidt tyk konsistens. Bland derefter den brune, af vand, flormelis og kakao.

  • Smør halvdelen af snitten med hvid glasur og den anden del med brun. Dette giver snitten den karakteristiske udsende, som dag og nat.
 
 
Nyd den med dine kære, ligesom jeg gjorde. Go weekend, herfra
 
 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar